4 år og spiser kun lidt

24. september 2010

Alder:
4 år

4 år og spiser kun lidt

Hej Helen.

Astrid er nu 4 år, ca 98 cm høj og vejer 13,5 kg.

Hun har altid været kræsen, og det har ofte været en kamp at få mad i hende både morgen og aften. Hun kan i nogle perioder tanke op. Vi har også nogle gange smurt en madpakke og gået ud for at spise frokost, så hun kan blive optaget af andre ting, mens hun spiser, og det hjælper.

Hun kan godt lide rugbrød, og får det også et par gange om ugen til aftensmad. Astrids madrepetoire er blevet større, men det er stadig lille. Det gør i og for sig ikke noget, men det er opslidende, at vi tit skal igennem et skuespil med gråd, "jeg er træt", "jeg kan ikke spise" osv.

Vi ved egentlig godt, at vi nok bare skal ignorere hende, så vi ikke får en magtkamp, som vi alligevel taber. Tit og ...

Annonce

... ofte ender vi med at made hende eller vi kommer i konflikt.

Problemet er, at hun godt fx vil spise is om aftenen men ikke det sunde, så hun er jo sulten. Hvad skal vi gøre? Skal vi bare ignorere hende? Vi vil jo heller ikke gå hen og give hende en spiseforstyrrelse senere.

I forgårs bad hun om et stykke rugbrød med pålægschokolade, og det fik hun, for jeg gad simpelthen ikke stå og lave mad, som hun alligevel ikke vil spise. Hun er blevet tjekket på Hillerød hospital, men hun fejler ikke noget.

Hun spiser for det meste godt i børnehaven, dvs. en skive rugbrød, evt. agurk og ostehaps og til eftermiddag ofte også noget brød og frugt. Morgenmad får hun nu i børnehaven kl. 7.00, men det bliver desværre bare til hvidt brød.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2