Brev:
4 år og spiser kun lidt
24. september 2010
Alder:
4 år
4 år og spiser kun lidt
Hej Helen.
Astrid er nu 4 år, ca 98 cm høj og vejer 13,5 kg.
Hun har altid været kræsen, og det har ofte været en kamp at få mad i hende både morgen og aften. Hun kan i nogle perioder tanke op. Vi har også nogle gange smurt en madpakke og gået ud for at spise frokost, så hun kan blive optaget af andre ting, mens hun spiser, og det hjælper.
Hun kan godt lide rugbrød, og får det også et par gange om ugen til aftensmad. Astrids madrepetoire er blevet større, men det er stadig lille. Det gør i og for sig ikke noget, men det er opslidende, at vi tit skal igennem et skuespil med gråd, "jeg er træt", "jeg kan ikke spise" osv.
Vi ved egentlig godt, at vi nok bare skal ignorere hende, så vi ikke får en magtkamp, som vi alligevel taber. Tit og ofte ender vi med at made hende eller vi kommer i konflikt.
Problemet er, at hun godt fx vil spise is om aftenen men ikke det sunde, så hun er jo sulten. Hvad skal vi gøre? Skal vi bare ignorere hende? Vi vil jo heller ikke gå hen og give hende en spiseforstyrrelse senere.
I forgårs bad hun om et stykke rugbrød med pålægschokolade, og det fik hun, for jeg gad simpelthen ikke stå og lave mad, som hun alligevel ikke vil spise. Hun er blevet tjekket på Hillerød hospital, men hun fejler ikke noget.
Hun spiser for det meste godt i børnehaven, dvs. en skive rugbrød, evt. agurk og ostehaps og til eftermiddag ofte også noget brød og frugt. Morgenmad får hun nu i børnehaven kl. 7.00, men det bliver desværre bare til hvidt brød.
Med venlig hilsen
Louise